tisdag 3 juni 2008

Tisdag


Såhär tre dagar efter maran så känns det som att det är dags att sätta upp nya mål för träningen. En sak är helt klar. Det blir mara även nästa år, men med den skillnaden att jag då ska fullfölja. Något annat finns inte på kartan. För att nå dit ska jag öka på träningsdosen med en dag i veckan till fyra träningsdagar i veckan. Jag känner mig motiverad och vetskapen om att jag ligger skyhögt över den nivån där jag började för ett år sedan gör att jag bara kan se ytterligare utveckling som ett resultat av mer träning. För ett år sedan hade jag problem med att jogga fem minuter. Nu kan jag med lätthet träna i 90 min+. Rent procentuellt kommer jag inte att kunna matcha min utveckling hittills, men mitt primära mål är att sänka mitt km-tempo från 7.30 idag till 6.30 om ett år. Då kommer jag att ha en större marginal för att kunna genomföra maran. Om jag tränar disciplinerat kanske det till och med går att pressa tempot ytterligare, men det får bli extra bonus i så fall.
Några mindre mål på vägen finns. Blodomloppet nu på onsdag är ett. Det blir fem km trots att vi ville springa 10 km. Det blev något tjall med anmälningarna. Det gör inte mig något. Det känns som en lagom träningsrunda efter maran. Sedan finns Midnattsloppet i augusti. Det vill jag springa mest för den härliga feststämningen längs banan. 10 km få ses som en tempoträningsrunda. Stockholm halvmaraton har jag tänkt att springa men har ändrat mig. Deras tidsgräns på 2.45 är nåbar för mig men jag har inte stor marginal med mitt km-tempo. Jag hoppar halvmaran och lägger kraften på min träning med många långpass.

Inga kommentarer: